Musica Batavia werd opgericht in 2009. Het trio gaf concerten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. “Kammermusik vom feinsten”, aldus de Osnabrücker Zeitung. En de Echo du Berry schreef: “Un beau concert baroque, très apprécié”, over hun concert in de zomer van 2016. Sinds 2011 geeft Musica Batavia ook zomercursussen in Duitsland en Frankrijk. Bert Honig, Mimi Mitchell en Christina Edelen treden alle drie regelmatig op met diverse vooraanstaande ensembles zoals The Amsterdam Baroque Orchestra, Anima Eterna, Currende, The Locke Consort, BRISK, en het Concertgebouw Kamerorkest. Het repertoire van het ensemble bestaat uit triosonates en instrumentale muziek uit de barok.

Bert Honig studeerde blokfluit aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Marijke Miessen, Walter van Hauwe en Kees Boeke. Sinds 1986 speelt hij in het Brisk Recorder Quartet Amsterdam. Met BRISK volgde hij interpretatielessen bij Frans Brüggen, gaf hij talloze concerten in Nederland, vele Europese landen, Canada en Noord- en Zuid-Amerika, en maakte hij een tiental cd's. Hij werkte ook mee aan concerten en opnamen van de Amsterdamse Bachsolisten met de dirigenten Richard Egarr en Roy Goodman. Samen met sopraan Judith van Wanroij en klavecinist Johan Hofmann vormt hij de kern van het ensemble Le Nouveau Concert. Bert Honig gaf workshops en masterclasses in Nederland, Duitsland, Engeland, Portugal, Tsjechië, Canada, de Verenigde Staten en Taiwan, en gastlessen aan de conservatoria van Enschede en Utrecht.


Mimi Mitchell studeerde zowel musicologie als viool in Amerika, en kwam naar Nederland om barokviool te studeren bij Jaap Schröder aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Als medeoprichter van The Locke Consort won zij met dit ensemble eerste prijzen op concoursen in Engeland, Nederland en de Verenigde Staten. Tevens speelt Mimi Mitchell met diverse vooraanstaande oude muziekensembles zoals In Stil Moderno en The Amsterdam Baroque Orchestra (o.l.v. Ton Koopman) in Nederland, Anima Eterna (o.l.v. Jos van Immerseel) en Currende (o.l.v. Erik Van Nevel) in België. Als gastspeler trad zij op met London Baroque en op renaissanceviool met The Parley of Instruments in Engeland. Haar musicologisch onderzoek brengt vele onbekende composities aan het licht. Als veelgevraagd gastspreker en docent geeft zij lezingen en masterclasses in Nederland, Engeland, Duitsland, Kroatië en de Verenigde Staten. Momenteel schrijft Mimi haar proefschrift over de herleving van de barokviool, waarvoor zij de oudere generatie barokvioolpionieers heeft geïnterviewd. Zij heeft hierover lezingen in Israel, Australia, Nederland, Engeland en de V.S. gegeven.


Christina Edelen speelt naast klavecimbel ook orgel en fortepiano. Zij studeerde aan het Indiana University Early Music Institute, waar zij een Masters Degree Early Keyboard Performance behaalde. Daarna studeerde zij aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, en behaalde zij haar doctorstitel in 2009. Zij doceerde klavecimbel aan de Baylor University en de University of Houston, en geeft regelmatig lezingen en masterclasses in Amerika.
Zij concerteerde op het Berkely Early Music Festival, het Boston Early Music Festival en het Bloomington Early Music Festival en maakte deel uit van de Houston Grand Opera, Houston Symphony en Columbus Pro Musica. Samen met haar man, de cellist Fred Edelen vormt zij het Duo Edelen dat sinds 1982 op historische instrumenten vele concerten gaf en opnamen maakte in Europa en de VS. Als organist en dirigent werkt Christina voor de Anglicaanse Kerk in Den Haag.